Історія створення та використання композитної арматури

Композитна арматура | 0 коментарів

Винайдення склопластикової арматури

Композитну арматуру винайшли та першими у світі почали використовувати у США ще до початку Другої світової війни. Стрімкий розвиток аерокосмічної промисловості спонукав вчених країни шукати легкий, надійний, довговічний матеріал. Війна сприяла ще більшому його поширенню та розвитку. У післявоєнний час промисловість країни стрімко розвивається і необхідно задовольнити запити споживачів на  недорогу, проте якісну продукцію. У цей час з’являється композитний та скловолокнистий пластик з якого виробляють ключки для гольфу та рибальські вудочки. Проте його тоді ще не розглядали як матеріал для застосування у сфері будівництва.

У дорожніх служб, які займаються технічним обслуговуванням мостів та автотрас постало гостро питання швидкої корозії металу внаслідок негативної дії зовнішнього агресивного середовища. Сіль, яку застосовували для очищення поверхонь від снігу та льоду, пришвидшує корозію металу та значно зменшує термін експлуатації важливих транспортних артерій. Провівши ряд досліджень та порівнявши різноманітні варіанти матеріалів дійшли висновку, що найкраще витримує вплив зовнішнього агресивного середовища композитна арматура із пластику та скла. Проте на той час такий матеріал виходив вартісним і тому не знайшов широкого застосування у сфері будівництва. 

Коли ж у кінці сімдесятих років гостро постало питання швидкого старіння та зношення мостів через корозію металу стало зрозуміло, що застосування композитної арматури прекрасно вирішує цю проблему. У цей час її і починають широко використовувати для зведення мостів, швидкісних автострад. Монополістом з виробництва склопластикової арматури у США стає Marshall-Vega Inc. З часом стає зрозуміло що цей надійний матеріал можна використовувати і для зведення каркасів при будівництві лікарень та медичних центрів. Адже металева арматура негативно впливала на медичне обладнання та спотворювала результати МРТ. Тому такі споруди необхідно зводити із матеріалів, що володіють діелектричними та антимагнітними властивостями. А композитна арматура не створює магнітних полів та перешкод радіохвилям. Оскільки її міцність у десять разів перевищує міцність сталевої арматури, композитну арматуру заслужено оцінили та почали використовувати не лише при зведенні мостів чи лікарень, вона набула широкого застосування і при будівництві злітно-посадкових смуг, хвилерізів, електропідстанцій та ліній електропередач. У Канаді позитивно оцінили досвід сусідів та спорудивши 1997 року міст у штаті Альберта, армований склопластиковою арматурою, почали впевнено та широко використовувати цей досвід  у сфері будівництва, що дозволило країні вийти у цьому питанні на лідируючі позиції у світі.

 

Використання склопластикової арматури на території України в ХХ ст

У колишньому Радянському Союзі також зрозуміли цінність матеріалу та через неможливість налагодження стабільного виробництва вона спочатку не набула широкого поширення у будівництві. Її застосовували для спорудження опор ліній електропередач, промислових комплексів та складів неорганічних добрив. Завдяки стійкості та інертності матеріалу до дії лугів ці будівлі успішно експлуатуються до нашого часу.  

  Проте справжнім лідером на сьогоднішній день у світі є Китай, який веде активне будівництво та застосовує композитну арматуру для зведення підземного покриття, мостів, різноманітних конструкцій. Фахівці у сфері будівництва цієї країни належно оцінили переваги композитної арматури та широко використовують її у найрізноманітніших галузях. Оскільки вона не токсична при розкладанні та не шкодить навколишньому середовищу, не створює містків холоду та не абсорбує радіоактивних речовин, зручна при транспортуванні (арматуру малого діаметру перевозять у бухтах і на місці ділять на потрібні відрізки) композитна арматура впевнено тримає лідерство у своєму сегменті на ринку будівництва у цілому світі.